Digitale geletterdheid: een nieuw leergebied in het onderwijs. Met nieuwe kerndoelen en een grote maatschappelijke urgentie. Ik help leerlingen, leerkrachten/docenten, (school/educatie)teams, bibliotheken en scholen om vanuit de kerndoelen tot een beredeneerd aanbod te komen. Van urgentiebesef tot lespakket. Van inspiratie tot visie. Wat kan ik voor jou(w organisatie) betekenen? Hier onder vind je het aanbod van mijn diensten op het gebied van Digitale Geletterdheid. Omdat het eigenlijk altijd toch maatwerk is, vind je er geen prijzen en tijden bij. Deze worden in overleg bepaald.
Inhoud:
Geletterdheid gaat voor digitale geletterdheid. Leesvaardigheid = leervaardigheid = leefvaardigheid. Zonder taal geen digitaal.
Nou, en dat gaan we samen in een dagdeel verkennen. We gaan in op lezen als voorwaarde voor het ontwikkelen van digitale geletterdheid en hoe jij dat in je klas kunt doen. Met volop praktijkvoorbeelden van kleuterklas tot puberklas. Van moedertaal tot programmeertaal. En het schrijven van jouw verhaal. 't is allemaal taal.
Deze sessie van kan doelgroep-specifiek worden verzorgd.
Doelgroepen:
- PO Onderbouw (groep 1,2,3)
- PO Middenbouw (groep 4,5,6)
- PO Bovenbouw (groep 7,8)
- PO team
- VO Onderbouw (Klas 1 en 2)
- educatieteams bibliotheken*
Doel:
Onderliggende vaardigheden van digitale geletterdheid ontdekken, praktische tips en tricks, effectief en praktisch aan de slag.
Inhoud:
Speciaal voor leerkrachten van groep 1 en 2 en pedagogisch medewerkers in de kinderopvang. Hoe kun jij in de kleuterklas al werken aan digitale geletterdheid en ik weet zeker: je doet er al heel veel aan!
Belangrijk: dit verloopt vooral zonder beeldschermen...
Doelgroepen:
- PO leerkrachten groep 1 en 2
- Pedagogisch medewerkers in de kinderopvang die werken met het jonge kind (0-6)
Doel:
Laten ervaren hoe dg bij jonge kinderen al gestimuleerd kan worden.
Inhoud:
Van kerndoel naar klaslokaal. Hoe kun/ga/wil jij de kerndoelen vertalen naar jouw lessen? Dat kan al (deels) door zelf te kijken naar je bestaande programma en daar een aanpassing op te doen. Ik noem dat Diggel-didactiek. Of ga je specifiek DG-lessen geven? Of een hybride vorm? Kortom: hoe ga jij in jouw klas werken aan digitale geletterdheid?
Deze sessie van kan doelgroep-specifiek worden verzorgd.
Doelgroepen:
- PO Onderbouw (groep 1,2,3)
- PO Middenbouw (groep 4,5,6)
- PO Bovenbouw (groep 7,8)
- PO team
- VO Onderbouw (Klas 1 en 2)
- educatieteams bibliotheken*
Doel:
Praktische handvatten geven, drempels bij leerkrachten/docenten wegnemen, inspireren.
Inhoud:
Wat is digitale geletterdheid nu precies en hoe werk jij daar nu al aan (misschien wel zonder dat je het door hebt)? En wat ga jij doen?
Je maakt laagdrempelig kennis met het vakgebied en de uitwerking daarvan in de praktijk.
Deze sessie van kan doelgroep-specifiek worden verzorgd.
Doelgroepen:
- PO Onderbouw (groep 1,2,3)
- PO Middenbouw (groep 4,5,6)
- PO Bovenbouw (groep 7,8)
- PO team
- VO Onderbouw (Klas 1 en 2)
- educatieteams bibliotheken*
Doel:
Urgentiebesef kweken, drempels bij leerkrachten/docenten wegnemen, inspireren.
Inhoud:
Let op: minimale tijdsinvestering is 2 bijeenkomsten van 3 uur.
Bijeenkomst 1: Met (een gedeelte van) jouw team ga je het SLO Visiespel Digitale Geletterdheid spelen onder leiding van Barry. Hij zorgt voor een inspirerende intro, begeleidt het spel, bewaakt de tijd en levert je na afloop een visiedocument waar je als school echt mee verder kunt (eventueel samen met Barry).
Bijeenkomst 2: Onder leiding van Barry worden de uitkomsten van het Visiespel gedeeld en besproken. Wat betekent dit nu voor je organisatie? Waar kun je direct mee aan de slag? Waar is ontwikkeling en hulp nodig?
Doelgroepen:
- PO teams
- educatieteams bibliotheken*
Doel:
Visie ontdekken en ontwikkelen, zodat je beleid en een plan kunt maken.
*alleen als je POI je hiermee niet kan helpen.
Inhoud:
Waar staat jouw organisatie op het gebied van Digitale Geletterdheid? Aan de hand van de bouwstenen van het Model van Knoster brengen we dit samen in kaart en ontdekken we wat al heel goed gaat en wat nog nodig is.
Dit kan als basis dienen voor verdere uitwerking van je visie en beleid.
Doelgroepen:
Kartrekkers/directie/beleidsmakers PO en VO in een kleine groep (de kopgroep).
Doel:
De basis leggen, ontdekken waar kansen, bedreigingen liggen.