Ik wil wel weer!

Wat een vreemde dag vandaag...

De afgelopen 7 jaren was vandaag, de laatste maandag van de schoolvakantie, namelijk altijd de dag dat voor mij het nieuwe schooljaar begon. 

Na een aantal weken vakantie voor het eerst weer naar mijn vertrouwde lokaal. Links de trap op, eerste deur aan de rechterkant. De muffe lucht na de vakantie, bloedheet (als het goed is na een warme zomervakantie...) en nog zonder ziel. Klaar voor een nieuwe klas.

Maar nu... geen klas meer...

Voor de vakantie nam ik afscheid van mijn school, mijn leerlingen, mijn ouders en mijn collega's.

"Hoe voel je je nu?",die vraag kreeg ik vaak te horen in de laatste dagen van het schooljaar. Het antwoord? Niet eenduidig... Opluchting, gespannen, onzekerheid, maar vooral en dat stond en staat nog steeds voorop: geprikkeld.

Mijn prefrontale cortex kriebelt weer. Mijn frontaalkwab draait op volle toeren. Oftewel: Mijn motivatie is terug op topniveau.

Je hoort wel eens mensen zeggen: "Ik ben toe aan een nieuwe uitdaging." Dat was voor mij inderdaad aan de orde.

 

In mijn vakantie las ik onder anderen het boek Puberbrein binnenstebuiten (Huub Nelis en Yvonne van Stark, 2014). Voor mijn caravan in de Franse zon las ik over de amygdala, myeline, genetische bepaling en motivatie. Dit deed ik zeer vrijwillig, zonder dat iemand mij daar aan hoefde te herinneren, omdat ik mezelf wil ontwikkelen. Intrinsiek gemotiveerd, heet dat, geloof ik.

Ik schreef mijn aantekenboekje vol, wat een fantastisch boek! Onmisbaar als je ouder, docent/leerkracht of begeleider van een of meerdere pubers (kinderen van 10+...) bent. 

 

In dit boek ook een mooi stuk over motivatie (het boek Motivatie Binnenstebuiten van dezelfde auteurs ligt al op me te wachten! #zinin!) en een belangrijk punt wil ik hier toch even benoemen.

Letterlijk overgenomen: "Geef jongeren een taak die ze NUTTIG vinden, die EMOTIES oproept of waarvan ze denken dat het hen SOCIAAL AANZIEN geeft, en de frontaalkwab maakt overuren." 

Als je daarbij weet dat motivatie met name getriggerd wordt door 3 hormonen (dopamine, opioïden en oxytocine) die vooral opgewerkt worden als je een beloning krijgt of een kick ervaart, kun je daar wel iets mee.

Neem je deze zaken al mee in je onderwijs, kom je dus waarschijnlijk een stuk verder met ze. 

 

En als je dit weet, doet dat misschien ook wel iets voor jezelf. Ik miste als leerkracht misschien wel eens het nut van sommige taken... het sociaal aanzien van het vak leerkracht ("jullie hebben toch altijd vakantie?"), kan ook beter ...de beloning of de kick? die haal je toch vooral bij je leerlingen, niet uit je salaris... Werken in het onderwijs is prachtig, maar wordt zo onderschat, dat dat wel iets met je motivatie doet. Ik ben in ieder geval blij dat ik in het onderwijs mag werken, nu wel op een andere manier, en dat ik mijn motivatie weer gevonden heb.

 

Ik wens alle leerkrachten en hun leerlingen heel veel motivatie voor het komend schooljaar! 

 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 6
  • #1

    Kitty (maandag, 21 augustus 2017 13:07)

    Fijn om te lezen met hoeveel motivatie en energie je aan je nieuwe avontuur begint Barry! Heel veel succes!

  • #2

    Daniëlle B (maandag, 21 augustus 2017 13:18)

    Mooi stuk Barry! Fijn dat je zo gemotiveerd bent! Heel veel succes en vooral heel veel plezier met jouw nieuwe uitdaging!

  • #3

    Riet Spliet (maandag, 21 augustus 2017 14:29)

    Ik wist niet dat je gestopt was als leraar ???? Veel succes nog en inderdaad onderwijs ( ook oop-ers ) wordt niet altijd zo gewaardeerd als eigenlijk zou moeten zijn. Leuk stukje Barry !!!!

  • #4

    Joar (maandag, 21 augustus 2017 14:50)

    Heel veel succes Barry en leuk geschreven stukje !!

  • #5

    Miranda (maandag, 21 augustus 2017 19:35)

    Als iemand kinderen kon motiveren en zelfvertrouwen geven was jij het wel Barry. Dus ik ga je blog zeker delen, en wens je een mooie toekomst.

  • #6

    Victorine van Bijsteren Teulings (woensdag, 23 augustus 2017 22:16)

    Mooi om te lezen!
    Heel veel plezier met alles wat je op je nieuwe pad tegen komt.