De smartphone paradox

Ik vraag me iets af. In mijn dagelijkse werkzaamheden ben ik veel bezig met de digitale wereld, gamen, mediawijs opvoeden en het gebruik van de smartphone. Over dat laatste viel me deze week een en ander op.

 

Woensdagmiddag, terwijl ik een training verzorg in Berkel en Rodenrijs, voel ik mijn telefoon trillen. In de pauze kijk ik even op het scherm en zie de volgende melding:

“Oudste Dochter heeft een 8,3 gehaald voor Duits.”

 

Supertoll, naturlich, aber….

 

Sinds wanneer krijg ik meldingen als mijn dochter een nieuw cijfer heeft? Ze zit in de tweede en vorig jaar kreeg ik deze meldingen niet. Ik heb niets veranderd aan de instellingen, dus heeft de school dit ingesteld? 

Ik weet het niet… Ik weet wel dat ik in de gebruikte app niet zelf mijn pushbericht-voorkeuren aan kan passen. Wel via mijn telefoon, maar dan krijg ik meteen helemaal geen meldingen meer van de app.

Ik wil gewoon geen melding krijgen als mijn dochter een nieuw cijfer heeft gekregen. Ik wil haar graag de kans geven om zelf trots te vertellen over dat hoge punt, waar ze zo hard voor geleerd heeft. En ook de kans om die 3 te verzwijgen en bij een volgende toets stilzwijgend te compenseren. En dan wil ik hier nu niet eens de discussie starten over het signaal dat je afgeeft, wanneer je pushberichten stuurt bij nieuwe cijfers. Is dat het belangrijkste? Of krijg ik ook een bericht als ze goed heeft samengewerkt? En wanneer ze voor zichzelf is opgekomen?

 

Dochter krijgt de cijfer-meldingen zelf overigens ook. Onder schooltijd. Ik weet uit ervaring dat dit bijzonder storend kan zijn. Ooit gaf ik een gastles op een middelbare school en tijdens mijn les kwam het punt van wiskunde online. De hele klas was afgeleid, vreugde en verdriet door het punt en mijn les was weg. Leuke mediawijsheid les. “Ja, dan moet je de telefoons ook weg laten doen tijdens de les,” kun je dan zeggen. Maar die hadden we nodig in de les.

 

Donderdagochtend fietst Oudste Dochter naar school. Op school komt ze erachter dat de docent van de eerste 2 uur ziek is. Ze komt terug naar huis (we wonen gelukkig dichtbij). Een kwartier later belt een klasgenoot. Ze moet op school zijn, de les wordt vervangen. Hoe had ze dat moeten weten? Juist, via de app. Maar gek genoeg krijgt ze hier geen pushbericht van…

 

De middelbare school (een geweldige school overigens!) van Oudste Dochter dwingt haar om haar smartphone te gebruiken. Ze kan niet zonder.

Maar….

 

Waren middelbare scholen niet tegen het gebruik van smartphones? Die zorgen alleen maar voor afleiding tijdens de les….

 

Enkel krantenkoppen:

“Meerderheid leraren pleit voor ban op smartphones in de klas” - Kennisnet

“De smartphone moet de school uit” - De Volkskrant

“Mobiele telefoons verboden in de klas: 'Ik ben geconcentreerd op één ding, school'”- RTL Nieuws

 

Dus….

 

Ze willen ze niet, maar gebruiken ze wel. Het is de smartphone paradox. Je wil als school niet dat een leerling op zijn telefoon zit, maar roosterwijzigingen, cijfers en huiswerk meld je aan de leerling via een app. Bijzonder.

Ik pleit er dan ook voor om de smartphone niet te verbieden op scholen, maar om ze functioneel en effectief te gebruiken. En de leerlingen (en personeel) er mee te leren omgaan. Dat betekent bijvoorbeeld het maken van duidelijke afspraken.

 

Enkele voorbeelden van afspraken die je op school zou kunnen maken:

  • Nieuwe cijfers worden pas na schooltijd ingevoerd door docenten. Zodoende krijgen ouders en leerlingen geen melding van een nieuw cijfer onder schooltijd. (Sommige leerlingen klagen ook nog over ouders die gaan appen als het nieuwe cijfer bekend is…)
  • Tijdens de lessen hebben de leerlingen hun telefoon in hun zak of tas met het geluid uit. (De bekende telefoonzak zorgt ervoor dat veel leerlingen nu 2 telefoons hebben. Een oude voor in de telefoonzak en een echte.) 
  • Er mag niet zonder toestemming van de docent gefilmd of gefotografeerd worden. Ook geluidsopnamen mogen niet zonder toestemming van de docent gemaakt worden. (Een foto maken van de presentatie van de docent mag dus met toestemming, hetzelfde geldt voor het opnemen van instructie, dan kunnen ze thuis nog eens de uitleg terugkijken)
  • Roosterwijzigingen worden via de app gecommuniceerd. Hiervoor zijn pushmeldingen ingeschakeld.
  • De school besteedt aandacht aan mediawijsheid en de balans tussen online en offline zijn (digitale balans). De school en alle personeelsleden geven hierbij het goede voorbeeld.

Welke afspraken je ook maakt, denk er in ieder geval even over na. Wees mediawijs, geef het goede voorbeeld, maak afspraken en handhaaf deze. Zorg voor borging en een visie die breed gedragen wordt.

 

Besteed aandacht aan digitale geletterdheid voor je leerlingen en personeel. 

 

 

*start reclameblok* Met de lessen van  Mediabegrip gaat dat heel makkelijk. Je krijgt elke week een nieuwe, actuele les in je mailbox. Kijk op de website voor een aantal gratis voorbeeldlessen. *einde reclameblok*