Diggel Didactiek (een ideetje...)

Om het beginsel van Diggel Didactiek te begrijpen, gaan we eerst eens kijken naar de 2 woorden “Diggel” en “Didactiek”.

 

Diggel:

Het woord Diggel is in deze een samentrekking van

 

DIGitale GELetterdheid.

 

Volgens het woordenboek is een diggel een scherf (“De vaas viel aan diggels/diggelen”). Of een bikkel. In mijn filosofie past dit helemaal. Waar er in de media en op scholen nu steeds over digitale geletterdheid gesproken wordt, zie ik dit als een onderdeel (een scherf) van de 21e eeuwse vaardigheden. Wanneer je Diggel Didactiek toepast, gebruik je alle scherfjes van 21e eeuwse vaardigheden om tot 21e eeuws leren te komen. Hoe je die scherfjes in/aan elkaar maakt, beslis jij (of beslist je leerling) zelf. 

Daarvoor moet je wel een bikkel zijn. Het vraagt je om te veranderen en een verandering succesvol en structureel doorvoeren vraagt doorzettingsvermogen. Ik ga er later op in hoe jij dat kunt doen.

Maar soms lukt het ook niet om alle scherfjes weer aan elkaar te lijmen en dan kan een enkele diggel al heel mooi zijn. Door diggels te combineren ontstaat er altijd iets nieuws. Zo maak je zelf je eigen mozaïek.

 

Didactiek:

Zomaar een paar omschrijvingen uit verschillende woordenboeken (lees: sites)Didactiek: de kunst van het onderwijzen, de leer van de meester, methode van onderwijzen, alles wat tot het leren behoort (omschrijving uit 1858!) of het onderwijs bevordert. Kortom: de manier waarop jij je lessen vormgeeft, je leerlingen de doelen laat bereiken en alles wat je doet en laat rondom de leerstof.

 

 

 

Diggel Didactiek:

Deze twee woorden vormen samen een nieuw concept van denken en doen binnen het onderwijs, waarbij je werkt aan de doelen van Digitale Geletterdheid (en dus 21e eeuwse vaardigheden) binnen je gewone programma. De doelen blijven gelijk, je blijft rekenen, taal en lezen geven, maar je past je didactiek zo aan dat je tegelijk ook werkt aan de doelen van digitale geletterdheid en de andere 21e eeuwse vaardigheden. 

 

 

Dit vraagt van je dat je goed bekend bent met de leerlijnen, maar ook dat je goed thuis bent in ICT. Alleen dan kun jij de juiste tool en werkvorm inzetten bij het doel dat jij wilt bereiken. Jij moet ook werken aan je digitale geletterdheid. Een onderzoekende houding, prioriteiten stellen en kritisch denken en handelen zijn hierbij essentieel.

Maar waarom?

 

Allemaal leuk en aardig, zul je misschien denken, maar waarom zouden we eigenlijk aan digitale geletterdheid en de 21e eeuwse vaardigheden moeten werken? Die vaardigheden moesten wij vroeger toch ook al hebben? Wij moesten toch ook samenwerken? Ja, klopt, maar anders dan nu. Onze maatschappij is van een industriële maatschappij naar een kenniseconomie verschoven. We staan niet meer samen te werken aan de lopende band, maar werken samen in hetzelfde document terwijl we ons op 100 kilometer afstand van elkaar bevinden. Fundamenteel anders, lijkt me.

Ben je benieuwd geworden? Mooi.

Dit is natuurlijk maar een hele korte inleiding tot Diggel Didactiek. Ik ben dit ideetje dan ook nog veel verder aan het uitwerken.

Maar ik vertel je er graag meer over. Neem gerust eens contact met me op!


bel direct

Klik op het telefoontje (ja, zo zag vroeger een telefoon er uit) hiernaast om direct te bellen met Barry.