Reis om de wereld junior

in ontwikkeling...

Hoe Kan Ik …,

 de hoofdvraag “wat wil ik later worden?”,

 voor 10- 14 jarigen op een hedendaagse,

 creatieve manier aan de orde stellen.

 

De “reis om de wereld” (junior) is een Growth mindset-leerprogramma

voor kindercoaches, gedragsspecialisten in het onderwijs en IB-ers.

 

Ontwikkeld door:

Barry Kuijpers

BK Onderwijsadvies

 

Kindercoach | Digitaal CreaBea | Leerkracht

Tiny van Dulmen

nemluD, learning consultancy

 

Adviseur leren en ontwikkelen | trainer | coach



De achtergrond/ontstaansgeschiedenis

Het leerprogramma is er van origine een vierdaagse training voor volwassenen deelnemers. Zij doorlopen vier fasen om een (persoonlijk of organisatie gerelateerd) vraagstuk op een creatieve wijze aan te vliegen. Dat leerprogramma kent zo’n 35 creatieve werkvormen en (om)denktechnieken en is gericht op het ontwikkelen van vier basisvaardigheden van een creatieve denker:

  1. Uitstellen van oordeel
  2. Anders waarnemen
  3. Flexibel associëren
  4. Hanteren verbeeldingskracht

 

 

 

En de vier fasen zijn:

1.      In de eerste fase draait het om het omzien naar het vraagstuk; hoe kijk je naar je hoofdvraag en wat als je er ander naar leert kijken?

 

2.     Vervolgens gaat het om het vinden van nieuwe ideeën en oplossingsrichtingen. Een fase die ook wel bekend staat als het ‘out of the box’ denken.

 

3.     Die nieuwe ideeën dienen evenwel wel weer terug ‘in the box’ van de eigen organisatie/de afdeling/het team te kunnen landen, dus finetunen van ideeën is evident

 

 

4.     En om over te gaan tot daadwerkelijke implementatie is strategisch, tactisch handelen een vereiste; bijvoorbeeld het bewust(er) inzetten van communicatie-, beïnvloedingsstijlen.

Wij hebben de 4 fasen uit de ‘senior reis’ in deze junior-editie naar 4 (reis-)fasen hernoemd,  t.b.v. herkenning en beeldvorming bij de junior doelgroep, in (1) het museum, (2) het pretpark, (3) het laboratorium en (4) het podium: 

 

1.      Het museum

In fase 1 “het museum”, ga je op onderzoek uit. Je loopt rond. Je leert vanuit verschillende hoeken naar iets te kijken. Je doet nieuwe kennis op, leert van/over het verleden, het heden en de toekomst.

 

2.     Het pretpark

Fase 2 is “het pretpark”. Het mag/moet hier speels aan toe gaan, om nieuwe ideeën te bedenken; om te bedenken wat nog niet eerder bedacht is!

 

3.     Het laboratorium

Al hetgeen in fase 2 is bedacht wordt hier nader en kritischer bekeken; is het haalbaar, is het te realiseren? Het gaat hier om het finetunen van de ‘out of the box’ ideeën.

 

4.    Het podium

Fase 4 is “het podium”; op het podium presenteer je je. Je laat jezelf zien. Je staat (goed voorbereid !)  in ’the spotlight’


Het programma is opgebouwd rondom een verhaal waarin we een jongere volgen op zijn reis langs de verschillende fasen. Het verhaal vormt de verbinding tussen de verschillende fasen en oefeningen die daar bij horen.

 

Een fragment:

 

Ik doezel wat weg en in mijn droom zie ik mezelf anders. Ik doe dingen waar ik eerst huiverig voor was, laat me niet meer op mijn kop zitten, ik zie mijn talenten. Wat een fijne droom.

 

Na een paar seconden zo lijkt het, wordt er aan mijn schouder geschud. Als ik mijn ogen open, zie ik Traveller.

 

“We zijn er!”

 

 

Naast hem staat een vreemd mannetje. Hij is heel klein, heeft zwart piekhaar en een klein, vlassig snorretje. Op zijn neus staat een enorme bril.

 

“Wie bent u?”, stamel ik.

 

“Haje! Ik ben Professor Thom en ik ben de hoofdonderzoeker van Het Ontdeklab.”

 

“Oh, eehhhh, okay. Wat gaan we doen?”

 

“Haje! Wij gaan samen onderzoeken wat jouw route gaat zijn. We maken een plan!”

 

(Tekst: Barry Kuijpers)

 


Meer weten?

Download hier ons whitepaper

Download
White paper RodW junior.pdf
Adobe Acrobat document 444.6 KB

Of neem contact op


Commentaren: 0