"That's another cook(ie)?!"

De bekende uitspraak van Louis van Gaal schoot mij door het hoofd vandaag na het lezen van de berichten over de verplichte apps bij het WK in Qatar. Voor wie het gemist heeft:

 

"Net als in China (Bij de Olympische Spelen eerder dit jaar, BK) moeten bezoekers die in Qatar arriveren een aantal, twee, apps op hun smartphone installeren. Een van die apps, Ehteraz, lijkt een onschuldige Coronatracker. De tweede app, Hayya, is speciaal voor het WK-voetbal ontwikkeld. Helaas zijn beide apps niet zo onschuldig als je misschien zou denken.

Uit onderzoek blijkt namelijk dat beide apps waarschijnlijk informatie over gebruikers verzamelen zonder dat die daarvan op de hoogte zijn. De apps zijn dus (deels) gemaakt om de activiteiten en gangen van buitenlandse bezoekers in Qatar te bespioneren. Gegevens die verzameld worden, zijn bijvoorbeeld de gesprekshistorie (met wie heb je gebeld) en informatie over de gebruikte apps. In Qatar is homoseksualiteit verboden. Bezoekers die een LHBTI dating-apps gebruiken zouden zo de Qatarese autoriteiten ongewild informeren over hun seksuele voorkeur." (Bron: www.dutchcowboys.nl)

 

Het advies van de Autoriteit Persoonsgegevens is inmiddels: neem een wegwerptelefoon mee als je gaat. Een telefoon die je verder nergens voor gebruikt.

 

Na alle ophef die al rondom dit WK is ontstaan, is dit weer een duit in de zak. Of een druppel in een emmer (wanneer loopt die over?). Of is het een druppel op een gloeiende plaat. Een cookie van eigen deeg...

 

Eerst de mensenrechtensituatie (zesduizend vijfhonderd doden), toen de uitspraken van de ambassadeur van het WK over homoseksualiteit (hij noemde homoseksualiteit een "mentaal defect"). Gisteren werd er ineens gesproken over een mogelijk omkopingsschandaal. Qatar zou 8 spelers van Ecuador hebben omgekocht om de openingswedstrijd te verliezen, volgens een onderzoeksjournalist uit Bahrein.

 

En vandaag past Qatar de alcoholafspraken aan. Het nuttigen van alcohol is in principe verboden in Qatar, maar er werd een uitzondering gemaakt voor het WK (want biermerk B. uit Amerika is een belangrijke sponsor). Voor, tijdens en na de wedstrijden mochten bezoekers wel alcohol kopen. Nu, 2 dagen voor de eerste wedstrijd, draaien ze de uitzondering terug. Geen biertje bij de wedstrijd.

 

Wat moeten we nu met dit WK? Accepteren dat de waarden en normen daar nu eenmaal anders liggen dan hier? Negeren? Aangrijpen om in gesprek te gaan?

 

Ik weet het echt niet. Het zorgt er bij wel voor dat ik er niet echt zin in heb. Ik houd echt van voetbal en volg EK's en WK's doorgaans op de voet, maar nu ben ik eigenlijk nog helemaal niet bezig met zin krijgen in mooie wedstrijden.

Maar goed, als Nederland straks wereldkampioen wordt, ben ik benieuwd wie er nog over al die negatieve berichten praat...

 

Ik weet een ding zeker. De situatie rondom de privacy schendende apps bij het WK voetbal heeft geleid tot weer een mooie les voor Mediabegrip.

Maandag in je mailbox, als je een abonnement hebt. Over privacy, digitale persoonsgegevens, cookies en (in het burgerschapsonderdeel) mensenrechten.

 

En zo zie je maar weer, om ook maar af te sluiten met een voetbalquote:

Ieder nadeel heb zijn voordeel.