Ai, ai, ai

Opwinding in onderwijsland. ChatGPT is gearriveerd. En dit AI-programma kan heel wat! Ik heb het al een gedicht laten schrijven, een werkstuk laten maken en mijn goede voornemens laten opstellen. Maar hoe kunnen we dit nu gebruiken in het onderwijs? Dus niet panikeren, maar kijken naar mogelijkheden. Ik vroeg het ChatGPT zelf:

"ChatGPT is een chatbot die gebaseerd is op een grote taalmodel van OpenAI, wat betekent dat het in staat is om natuurlijk te communiceren en vragen te beantwoorden.

 

ChatGPT kan in het onderwijs op verschillende manieren gebruikt worden om leerlingen te ondersteunen in hun leerproces.

 

Een manier om ChatGPT in het onderwijs te gebruiken is door het te gebruiken als een digitale hulplijn voor leerlingen. Leerlingen kunnen vragen stellen aan ChatGPT over huiswerk, opdrachten of andere schoolgerelateerde zaken waar ze hulp bij nodig hebben. ChatGPT kan dan op een natuurlijke manier antwoord geven op de vragen en leerlingen helpen om hun werk te voltooien.

 

Een andere manier om ChatGPT te gebruiken is door het te gebruiken als een middel om leerlingen te helpen bij het oefenen van hun taalvaardigheden. Door te chatten met ChatGPT kunnen leerlingen hun grammatica, woordenschat en zinsopbouw verbeteren, wat kan helpen om hun prestaties op school te verbeteren.

Tot slot kan ChatGPT ook gebruikt worden om leerlingen te helpen bij het maken van keuzes over hun toekomstige studie of carrière.

Door te chatten met ChatGPT kunnen leerlingen meer te weten komen over verschillende studies of beroepen en krijgen ze informatie die kan helpen bij het maken van een weloverwogen keuze.

 

In het kort: ChatGPT kan in het onderwijs gebruikt worden als een digitale hulplijn voor leerlingen, als middel om taalvaardigheden te oefenen en als hulpmiddel bij het maken van keuzes over toekomstige studies of carrières." - ChatGPT.

 

Mooi toch! En ja, leerlingen kunnen het gebruiken om hun werkstukken mee te schrijven of die ene taalopdracht om een sprookje te bedenken over een wolf met 1 been.

Dus aan ons de taak om ze te leren om er goed gebruik van te maken. Positieve inzet! En misschien de opdrachten ombuigen naar creatievere vormen. Of ze met pen in een schriftje laten schrijven...

 

Laat ze het maar proberen. Kijk wat het doel van je les of opdracht is en maak gebruik van deze mooie mogelijkheden.

 

 

Dan maak ik nog even een paar mooie afbeeldingen voor bij "mijn" sprookje. Geen stockfoto's meer natuurlijk, zelf tekenen of schilderen kan ik niet zo goed. Dus naar Dall-e (een ander ai programma van OpenAi). Om wat dingen te proberen.

Fijn weekend!