Ai, ai, AI!

Ai!

 

Dinsdagavond elf uur. Oudste dochter moet toch echt al lang slapen eigenlijk, maar staat klaarwakker naast me beneden in de woonkamer. Ze maakt zich zorgen en kan niet slapen. Waarom? Ze heeft volgende week een boekbespreking. Het boek is bijna uit maar nu moet ze nog een samenvatting maken en een presentatie. En nu is ze bang dat ze het niet af gaat krijgen. Ai!

 

Ik stel haar gerust: het boek is al bijna uit, morgen niet nog een keer het aantal bladzijdes en hoofdstukken tellen die ze nog moet, maar even doorlezen. Prima. Ze is heel goed in presentaties maken, toch? Dat beaamt ze. En die samenvatting daar help ik wel bij. Prima, ze is tevreden en gaat weer naar bed.

Woensdag is het boek uit en donderdag hebben we het over de samenvatting. "Je kunt toch ChatGPT gebruiken?" vraag ik haar. Ze heeft twijfels, vindt het niet eerlijk. Ze gaat zelf aan de slag.

 

Een half uurtje later: "Ik heb het aan MyAI in Snapchat gevraagd..."

"En?"

"Ik doe het zelf wel. De namen kloppen niet en er gebeuren allemaal dingen die ik niet in het boek gelezen heb..." Ai!

Rustig werkt ze op haar laptop door aan haar samenvatting. Ze volgt het verhaal, beschrijft de hoofdpersonen en heeft aan het eind van de dag ook de presentatie al af. Goed gewerkt!

 

Ai Ai!

Woensdagmiddag half drie. Ik ben in Leiden en verzorg in opdracht van Avans+ de workshop ICT aan een (kleine) groep Leerkrachtondersteuners in opleiding. Ik vraag ze in mijn LessonUp -presentatie: Welke ICT tools ken/gebruik jij al in je klas? Kahoot, Teams, Prowise, Cito Leerling in Beeld en nog vele andere tools verschijnen op het bord. En ook ChatGPT. We raken in gesprek over deze tool. Wat is het? Niet iedereen is er bekend mee. Ik laat het zien. Binnen een paar minuten heb ik een invuloefening Werkwoordspelling voor groep 7, een werkstuk over Anne Frank op HAVO1 niveau en een moderne versie van Roodkapje.

Daarna genereer ik een les over "de uiterlijke kenmerken van een olifant" in LessonUp, creëer een kubistisch schilderij "Citroenen en Strijkplanken") in Dall-E en vraag Gamma.app (Google denkt inmiddels dat ik een klusser ben...) een presentatie over ICT tools voor leerkrachten in het basisonderwijs te maken (bekijk hem hier!)

De groep kijkt verbaasd toe. Ai!

 

Is het al zover? Ja, het is al zover. Dit is er al. En je leerlingen weten het ook. We gaan in gesprek.

Maar wie bepaald dan de inhoud van die database in ChatGPT? Wat kunnen we er allemaal mee? Kunnen we dan ook onze verslagen voor de opleiding hiermee maken? ("Ehhhh ja, maar ik denk dat ze dit bij Avans+ ook al kennen...")

 

Hoe gaan we ermee om? Welke afspraken maken we? En houdt de hele wereld zich hieraan? Of hebben ze in andere landen andere afspraken? Kun je dan een raket programmeren dat hij zelf besluit dat het tijd is om gelanceerd te worden ("Ja...")? Ai!

 

Voordelen, nadelen, kansen, bedreigingen.

Ai, ai, AI!

 

De les die ik maakte voor Mediabegrip ging er deze week over. Jinek had het erover. Er is al veel, je gebruikt het al (liedje zoeken met Shazam, iets gevraagd aan Siri, een serie op Netflix bekeken die je was aangeraden door Netflix? Dan heb je AI gebruikt!) en er komt nog veel meer.

 

Juni is de maand van de Artificiële Intelligentie. Op de website en bijbehorende Padlet van Cubiss kun je mee doen.

 

Bekijk de video's of volg een webinar. Weet dat het er is, praat er (open en onbevangen) met je kinderen over en wees op de hoogte.

 

De toekomst is er al. Ai Caramba!

Reactie schrijven

Commentaren: 0