Waarom ik woensdag niet bij Muse was, maar vandaag wel.

Vrijdagmiddag 9 juni, bijna half elf. Ik ben wat vroeger vandaag met mijn wekelijks verhaaltje. Als het goed is, zit ik vanmiddag om half vier namelijk in Keulen. Ik heb er lang naar uitgekeken, maar vandaag is het zo ver: het concert van Muse. En je denkt misschien: dat is toch al geweest? Dat was toch woensdag? Daar was iets mee, toch? Klopt.

Afgelopen woensdag stonden de heren op het Malieveld in Den Haag en zorgden voor klachten op social media. Het was nogal hard blijkbaar en goed te horen in de stad. En daar klaagden mensen over online. En dat kwam dan weer in de kranten en in het journaal. Er kwamen ook veel berichten online over hoe fantastisch het concert was, maar dat kwam niet in de krant of op het journaal.

 

Ach, het is maar hoe je het bekijkt. Wat voor de een geluidsoverlast is, dat is voor de ander een gratis concert...

 

Maar goed, ik was daar dus toen niet. Ik moest werken. Ik was in Breda. Om een workshop te verzorgen aan leerkrachtondersteuners. Het is warm in het lokaal, de studie zit er bijna op voor deze groep dames en ze zijn moe. De motivatie om deze, voor hen verplichte, workshop te volgen is minimaal. Voor we beginnen heb ik al 3 keer de vraag gekregen of we "echt tot half tien bezig zijn???".

Een half uur later zit iedereen geboeid te luisteren en mee te discussi├źren over ChatGPT, het nut van digitale geletterdheid voor leerlingen en de impact van de smartphone op ons leven. We spelen een leuke game en om iets voor half 10 sluiten we af. Een van de deelnemers neemt afscheid met de woorden: "Ik vond dit echt inspirerend. Dat had ik niet verwacht, want ik heb niets met het onderwerp. Maar het was echt zo. Dank je!" Ik smelt.

 

Vanwege die workshop had ik dus geen kaarten gekocht voor het concert in Den Haag. Bovendien moest/mocht/ging ik donderdagochtend ook vroeg naar Leerdam om daar les te geven.

Ik ben daar met leerlingen uit groep 5 t/m 8 bezig met een project. Het doel: "maak een website over een vooraf bepaald onderwerp met een link naar computers, programmeren of techniek en integreer een quiz (zelf gemaakt in Scratch) en een educatief spel (zelf gemaakt op Educaplay) in die website."

 

Het is de vierde les van dit project. De teksten voor de website staan in de steigers, de Scratchquiz wordt vandaag op de website geplaatst en de spellen worden gemaakt. De leerlingen zijn enthousiast, controleren hun werk op spelling, interpunctie en zinsbouw. De motivatie is hier geen probleem. Ze zijn actief bezig met hun woordenschat, schrijven teksten en zetten (via Educaplay) AI in op een positieve en effectieve manier. Ze werken samen volgens een plan, lossen problemen op en maken een echte website. Ze zijn bezig met taal, spelling, lezen, ori├źntatie op jezelf en de wereld, Engels en rekenen. Ik geniet.

 

Nou ja, daarom was ik woensdag dus niet bij Muse. Werk gaat voor het meisje...

 

Maar vandaag ga ik wel naar Muse! Ik stap zo in de auto en vertrek naar Pulheim. Daar heb ik toch maar even een AirBnB geboekt, zodat ik vanavond niet meer terug hoef te rijden. Over een uurtje op het gemakje naar Duitsland. Morgenochtend op het gemakje weer naar huis. Roadtrip. Zin in. Ik ga me nog even voorbereiden, mijn tas in pakken en dan ben ik weg. Ik ga!

Reactie schrijven

Commentaren: 2
  • #1

    Kuijpers Lia (vrijdag, 09 juni 2023 10:33)

    Wij wensen je een veilige reis een veel plezier met het concert..

  • #2

    Claudia (vrijdag, 09 juni 2023 10:57)

    Veel plezier Barry! Jules en Merijn vonden t top afgelopen woensdag ´┐Ż´┐Ż